Geurmarketing

Wij geloven dat geur een specifieke invloed heeft op het gedrag van de klant. Daarom onderzoeken we zo graag hoe we geur op allerlei creatieve manieren kunnen verspreiden.

NIEUWS

Geur van vertrouwen

Meer vertrouwen door geur

Niet iedereen is fan van geur, sommige zeggen er zelfs een hekel aan te hebben. Navraag of men dan zelf misschien een parfum of deodorant  gebruikt, leert dat geur misschien dan toch wel een doel dient. Trekken we dit dan door naar een stroopwafel kraampje op de markt of vers gebakken broodjes van de bakker, dan wordt het helemaal duidelijk.

Geur speelt een belangrijke rol in ons leven, of je dit nu leuk vindt of niet. 

We koppelen geur aan onze ervaringen, soms is dit heel persoonlijk en soms is dit onderdeel van ons collectief geheugen.
Een persoonlijke geur herinnering kan het parfum zijn van je partner of ex. Wanneer je dit ruikt kan je diegene bijna zien en voelen met bijbehorende emotie.
Eentje die bijna iedereen  ervaart in Nederland is bij het ruiken van de geur van Zwitsal. Omdat we vaker in ons leven deze geur hebben geroken, meestal in combinatie met een baby, voelen we bij deze geur geborgenheid en compassie.

Vertrouwen ziet diep geworteld in onze hersenen. Het is een ‘gevoel’ dat je vaak meteen hebt wanneer je ergens binnenkomt of met iemand spreekt. Onderzoeken tonen aan dat we mensen die niet lekker ruiken (zweten) niet goed vertrouwen, we maken ook meer fouten in ruimtes waar een nare geur hangt.

Waarom zou de parfum industrie zo enorm groot zijn?
Waarschijnlijk omdat we allemaal wel weten dat we meer vertrouwen hebben en uitstralen wanneer we goed ruiken.
Dit zelfde effect kan worden uitgeoefend op ruimtes. De eerste kennismaking die je krijgt bij het binnenlopen in een ruimte wordt voor 75% gevormd door de geurbeleving. Een bakker waar het ruikt naar leer of een schoenenwinkel waar het ruimt naar roomboter croissants, brengt een verkeerde boodschap. Dit wekt totaal geen vertrouwen.
Precies hier is waar de juiste geur van een enorm belang is, niet alleen de geur die bij de ruimte past, maar ook de sterkte van de geur.
Dit ‘Axe’ effect kan enorm worden gestuurd naar een instant groter vertrouwen van de ruimte in het bedrijf.

Welke geur past er bij uw ruimte?