Geurmarketing

Wij geloven dat geur een specifieke invloed heeft op het gedrag van de klant. Daarom onderzoeken we zo graag hoe we geur op allerlei creatieve manieren kunnen verspreiden.

NIEUWS

Ondergewaardeerd maar van grote invloed Ons reukvermogen is misschien wel het meest ondergewaardeerde zintuig. Toch laat onderzoek onomstotelijk zien dat geur invloed heeft op onze beleving en gedrag. Ons geurorgaan staat dan ook in direct contact met de amygdala, het centrum in de hersenen dat zintuigelijke prikkels koppelt aan emoties en betrokken is bij o.a. angst en agressie. Geur kan daarmee een rol spelen in het verhogen van de veiligheid op de opvanglocaties. Zo blijkt uit praktijkonderzoek dat sinaasappelgeur mensen kalmeert. Er is daarom een pilot opgezet om te testen of het verspreiden van sinaasappelgeur op opvanglocaties tot gedragsverandering leidt en het aantal incidenten terugdringt. Een gang vol sinaasappels en een warme douche Op twee opvanglocaties hebben wij zeven maanden lang sinaasappelgeur in de algemene ruimtes verspreid via speciale geurdispensers van iScent. Daarnaast ontvingen nieuwe bewoners van de opvanglocaties bij aankomst een douchegel. Deze bevatte dezelfde geur als die werd verspreid in de algemene ruimten. Ook bevatte het flacon een welkomstboodschap op het etiket. Het idee achter de douchegel was uiteraard dat de bewoners een behaaglijke, rustgevende ervaring zouden hebben tijdens het douchen en deze geur enige poos met zich meedroegen na het douchen. Maar nog belangrijker was dat de nieuwe bewoners de geur gingen associëren met een fijne ervaring, namelijk zich welkom voelen en een rustgevende warme douche nemen. Deze associatie zorgt ervoor dat zij zich behaaglijker voelen en rustiger gedragen in de algemene ruimten wanneer zij daar dezelfde geur opmerken. Dit moet op zijn beurt weer leiden tot minder incidenten.

Geurmarketing minder agressie in opvang centra

Minder agressie en geweld met de juiste sinaasappel geuren in de ruimte?
Afgelopen jaar werkte we mee aan de verspreiding van geur in verschillende opvang centra op afdelingen van jongere asielzoekers.

Onze geurenmix en apparaten waren verborgen en gaven de geur stil en gematigd af in de ruimtes.
Het onderzoek werd uitgevoerd door gedragswetenschapper Danny van der Roest van Maverick gedrag uit Rotterdam..
Geur werkt omdat het onbewust is, dit is waar geur zo krachtig kan werken op ons gedrag.

Ondergewaardeerd maar van grote invloed

Ons reukvermogen is misschien wel het meest ondergewaardeerde zintuig. Toch laat onderzoek onomstotelijk zien dat geur invloed heeft op onze beleving en gedrag. Ons geur-orgaan staat dan ook in direct contact met de amygdala, het centrum in de hersenen dat zintuigelijke prikkels koppelt aan emoties en betrokken is bij o.a. angst en agressie. Geur kan daarmee een rol spelen in het verhogen van de veiligheid op de opvanglocaties. Zo blijkt uit praktijkonderzoek dat sinaasappelgeur mensen kalmeert. Er is daarom een pilot opgezet om te testen of het verspreiden van sinaasappelgeur op opvanglocaties tot gedragsverandering leidt en het aantal incidenten terugdringt.

Een gang vol sinaasappels en een warme douche

Op twee opvanglocaties hebben wij zeven maanden lang sinaasappelgeur in de algemene ruimtes verspreid via speciale geurdispensers van Iscent. Daarnaast ontvingen nieuwe bewoners van de opvanglocaties bij aankomst een douchegel. Deze bevatte dezelfde geur als die werd verspreid in de algemene ruimten. Ook bevatte het flacon een welkomstboodschap op het etiket. Het idee achter de douchegel was uiteraard dat de bewoners een behaaglijke, rustgevende ervaring zouden hebben tijdens het douchen en deze geur enige poos met zich meedroegen na het douchen. Maar nog belangrijker was dat de nieuwe bewoners de geur gingen associëren met een fijne ervaring, namelijk zich welkom voelen en een rustgevende warme douche nemen. Deze associatie zorgt ervoor dat zij zich behaaglijker voelen en rustiger gedragen in de algemene ruimten wanneer zij daar dezelfde geur opmerken. Dit moet op zijn beurt weer leiden tot minder incidenten.

Geur wordt nog vaak onderschat voor zijn werking, terwijl het een fractie kost vergeleken met andere middelen. Terwijl iedereen in het dagelijks leven het belang al lang begrijpt. Kom je binnen bij een bakker, dan verwacht je om brood en misschien taart te zien en iemand met een glimlach die je wil helpen. Een broodsnijmachine en andere bakkerszaken. Juist hier geeft geur de complete beleving. Stel je een mooie bakkerij voor, waar het ruikt naar ontsmettingsmiddel, zou jij daar je broodje kopen?

Verklaring voor het effect

Hoewel de exacte mechanismen achter het verband tussen sinaasappelgeur en agressie nog niet volledig begrepen zijn, suggereren sommige onderzoeken dat de geur invloed heeft op bepaalde neurotransmitters in de hersenen, zoals serotonine. Serotonine staat bekend als een “feel-good” neurotransmitter en speelt een belangrijke rol bij het reguleren van onze stemming en emoties. Het lijkt erop dat de geur van sinaasappels de productie van serotonine kan verhogen, wat op zijn beurt kan leiden tot een vermindering van agressieve gevoelens.

Stress is een veelvoorkomende trigger voor agressie. Door het gebruik van sinaasappelgeur in stressvolle situaties, zoals op de werkplek of tijdens examens, kan men mogelijk een kalmerend effect ervaren en agressieve reacties voorkomen.