Geur heeft een uitzonderlijke kracht: het stuurt de merkbeleving en alle emoties die we eromheen ervaren. Dit is een cruciaal gegeven voor je marketing. Mensen maken de meeste beslissingen, wel 90%, namelijk onbewust, dus op basis van gevoel. Studies bewijzen zelfs dat emoties die we ervaren voor 75% door geur worden getriggerd. Dat komt doordat de geurontvangers in de neus direct in verbinding staan met het deel van onze hersenen waar emoties en herinneringen worden gemaakt.
Dit betekent dat je als organisatie een kans hebt om geur bewust in te zetten om klanten een prettig gevoel te laten ervaren. Dit kan het verschil maken tussen ‘ontheemd’ of ’thuis’ voelen. Geurmarketing is méér dan de ‘finishing scent’. Geur heeft een bewezen invloed op gedrag: mensen kopen en betalen meer wanneer een ruimte een prettige geur heeft, ten opzichte van een ruimte zonder geur. Een ruimte die aangenaam ruikt nodigt namelijk uit om er langer te blijven.
Hoe vertaal je het karakter en onderscheidend vermogen van een merk in exclusieve geur? Die vraag boeit ons mateloos. Wanneer een klant samen met ons een nieuwsgierige houding aanneemt naar de dieperliggende visie en waarden die het merk vormen, kunnen we ontdekken hoe wij als fijnzinnige wetenschappers de vertaling kunnen maken naar een geur.
Die geur voldoet alleen als we ‘m veelzijdig en creatief kunnen verankeren bij de eindgebruiker: dan doet-ie wat-ie moet doen.
Geur is pure emotie. Welke combinaties van ingrediënten samen de juiste geur vormen, vergt een nieuwsgierige houding naar wie je bent als merk. Dat vertalen we in ons atelier naar innovatieve oplossingen, een uitdagende synergie tussen ambacht en kennis. Het resultaat is niet alleen de geur, maar ook bijzondere toepassingen van deze geur.
Geur is een van de meest basale zintuigen die een herinnering triggert. De herinnering leidt tot bepaald gedrag. Maar… dit is aangeleerd gedrag, een reflex dat ons brein heeft gecreëerd op basis van eerdere ervaringen.
Doorzie je hier een grandioze kans voor je merk? Terecht. Want wanneer je geur koppelt aan het moment waarop de klant een fantastische ervaring met je heeft, zal de geur daarna altijd diezelfde emotie en herinnering oproepen.